Kostrådgivning

Vi går igenom din livssituation. Utreder och hittar orsaken till ett ev. problem. Vi motiverar och diskuterar livsmedel.
Det är inte kalorier utan dess ursprung som avgör hur du mår.
Att räkna kalorier kan vara riktigt missvisande, Den totala energibehovet som officiellt rekommenderas för kvinnor är: ca 2000-2500 kcal. Men låt oss titta på dess ursprung istället!

1 gram kolhydrater är 4 kcal. Skillnaden är ju väsentligt mellan snabba kolhydrater (pasta, ris) och långsamma sådana. Att få i sig grönsaker och gröna blad som innehåller mängder med fiber = bra mat för tarmbakterier är ju grunden för att må bra!

Samma gäller fett, 1 gram fett = 9 kcal. Men som de flesta vet nu för tiden ( vi lever ju ändå i ett upplyst samhälle) det är skillnad på fett och fett. En annan sak man bör uppmärksama är upphettning av fett och dess effekter på kroppen!
Så ta det varsamt vid upphettning av oljor!.

Och hur var det egentligen med potatis? Det är många som ratar den!
Varm potatis- gott men fattig på fibrer.
Kall potatis (potatissallad- mums!) super rik på fibrer och super nyttig!
Kunskap gör skillnad!